وام‌های باشگاه، پرسپولیس را زیان‌ده کرد تغییرات مدیریتی در پرسپولیس منتفی شد به دین اسلام خوش آمدی آقای مورایس کارمندان و تیم های پایه پرسپولیس منتظر پول سورپرایز مورایس برای هواداران سپاهان: مسلمان شدم! عبدالکریم گلر پرسپولیس را راهی بیمارستان کرد بیرانوند دوشنبه تصمیم می گیرد احتمال حضور گل محمدی مقابل استقلال ویدیو ضربات پنالتی بازی پرسپولیس و آلومینیوم در جام حذفی(۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتیجه بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک در جام حذفی+ ویدیو گل‌ها| جذاب ترین بازی فصل! سپاهان منتظر اوکی نویدکیا ویدیو خلاصه بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک در جام حذفی(۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال ایران و ازبکستان| فینالیست شدیم! اعلام ترکیب پرسپولیس برای دیدار برابر آلومینیوم سقوط اعتبار فوتبال ایران در آسیا با کاهش سهمیه لیگ نخبگان| فقدان زیر ساخت و مشکلات عدیده بازگشت بیرو به ترکیب سرخ‌پوشان؟ برنامه ریزی عجیب سازمان لیگ برای هفته آخر | استقلال خارج از تهران مهمان پیکان می‌شود؟ محرومیت حسینی بخشیده نشد!
سرخط خبرها

خاطره‌بازی از تقابل فوتبال مشهد و استقلال تهران| در آشیانه عقاب

  • کد خبر: ۵۲۵۱۰
  • ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
خاطره‌بازی از تقابل فوتبال مشهد و استقلال تهران| در آشیانه عقاب
بازی‌های ماندگار استقلال در مشهد را به‌بهانه برگزاری بازی امروز شهرخودرو و استقلال مرور کنیم.
مرتضی اخوان | شهرآرانیوز؛ نبرد شهرخودروی مشهد و استقلال تهران در ورزشگاه امام‌رضا (ع) در چهارچوب هفته ششم لیگ برتر فوتبال، بهانه‌ای شد تا نگاهی داشته باشیم به دیدار‌های خاطره‌انگیز ارتش آبی پایتخت در مشهد؛ نبرد‌هایی که گاه طعم شیرین پیروزی داشت و گاه به تلخی شکست می‌گرایید. نمایندگان فوتبال مشهد در تاریخ تقابل‌هایشان با سرخابی‌ها همواره حریفان دندان‌گیری بودند؛ باوجوداین، مشهدی‌ها در میزبانی از استقلال معمولا میهمان‌نواز بوده و شمار پیروزی‌های استقلال در مشهد بیشتر بوده است. ۸ تقابل خاطره‌انگیز و پُرماجرای مشهدی‌ها با استقلال در تاریخ فوتبال ایران را در ادامه از نظر خواهید گذراند.

آشوب علیه مشکی‌ها در سعدآباد

ابومسلم ۱ - ۱ استقلال / سال ۱۳۵۴
یکی از نخستین دیدار‌های خاطره‌انگیز استقلال برابر تیم‌های مشهدی به زمانی برمی‌گردد که نام تیم آبی‌پوش پایتخت هنوز «تاج» بود. آن دیدار ۹ آبان ۱۳۵۴، در ورزشگاه سعدآباد مشهد برگزار شد؛ نبردی پُر از هیجان و جنجال. هنوز ۴ دقیقه از بازی نگذشته بود که ارسال حسن روشن روی دروازه مشکی‌ها با ضربه سر مهاجم گمنام آبی‌ها به گل اول بازی بدل شد.
 
بعداز آن بود که ابومسلمی‌ها فشار حملاتشان را روی دروازه مرحوم ناصر حجازی زیاد کردند و اوت دستی اکبر میثاقیان در بلوا و شلوغی درون محوطه ۶ قدم استقلال به گل جنجالی بدل شد؛ گلی که آشوب تاجی‌ها علیه مشکی‌ها را در ورزشگاه سعدآباد رقم زد. ناصر حجازی، سعید باغوردانی و پرویز مظلومی ۳ استقلالی بودند که اعتراض‌هایشان با کارت قرمز داور روبه‌رو شد. سعید باغوردانی، مدافع جوان و اهوازی استقلال، در این جنجال‌ها به داور یک سیلی زد که باعث شد بازی نیمه‌تمام بماند و بعداز آن، فدراسیون فوتبال رأی به برتری ۳ برصفر ابومسلم بدهد. این اولین و شاید پُرحاشیه‌ترین نبرد ابومسلم با استقلال در مشهد بود.

طرقبه؛ تدبیر گچ علیه استقلال!

گچ خراسان ۰ -۰ استقلال / سال ۱۳۷۱
باز هم جنجال و باز هم بازی نیمه‌تمام. یکی دیگر از دیدار‌های تاریخی استقلال با نمایندگان مشهد با تیم گچ بود؛ مسابقه‌ای در جام حذفی که با تدبیر مرحوم کاظم غیاثیان، سرمربی وقت تیم فوتبال گچ خراسان، در زمین طرقبه برگزار شد؛ دیداری در چهارچوب جام حذفی فوتبال که بعداز تساوی بدون گل ۲ تیم در تهران، قرار بود با انجامش در زمین کوچک طرقبه شرایط را بر استقلال سخت کند، اما درنهایت به حاشیه کشیده شد و ناتمام ماند. بازی تا اواسط نیمه دوم بدون گل پیش رفت تا اینکه درگیری امیر قلعه‌نویی، کاپیتان وقت استقلال، با بازیکنان تیم مشهدی باعث ورود تماشاگرانی شد که دور تا دور زمین را پر کرده بودند.
 
بازی باز هم نیمه‌تمام ماند و چند بازیکن ۲ تیم دستگیر شده و به پاسگاه منتقل شدند. باوجوداین، نفوذ و لابی استقلالی‌‎ها کاری کرد که فدراسیون حکم به برتری انضباطی ۳ برصفر آبی‌های تهرانی را داد تا این‌بار تیم مشهدی بازنده باشد.

پیام جلالی، فاتح نبرد با آبی

پیام ۲ -۱ استقلال / سال ۱۳۷۵
تیم فوتبال پیام در اواسط دهه ۷۰ با سرمربیگری مجید جلالی، تیمی پُرستاره و چغر برای حریفان بود. پیامی‌ها در سال ۷۵ با هدایت مجید جلالی در ورزشگاه تختی مشهد توانستند یک پیروزی ارزشمند و ماندگار مقابل استقلال به دست بیاورند؛ جایی که شاگردان جلالی در یک روز گرم پاییزی در حضور انبوه تماشاگران، ۲ بریک از سد استقلال گذشتند. در آن دیدار، علی چینی و رضا صاحبی برای پیام گل‌زنی کردند و تک‌گل آبی‌پوشان پایتخت را مهدی پاشازاده به ثمر رساند. خرده‌ای که در آن سال، اهالی فوتبال خراسان به تیم پیام مجید جلالی گرفتند، این بود که شمار زیادی بازیکن تهرانی در تیم پیام بود و بسیاری از بازیکنان بومی پیام این تیم را ترک کرده بودند.

هت‌تریک آبی در ۱۰ دقیقه

ابومسلم ۲ -۳ استقلال / سال ۱۳۸۳
شاگردان اکبر میثاقیان این دیدار خاطره‌انگیز را خوب شروع کردند؛ نبردی که با ۲ گل مجتبی جباری تا دقیقه ۸۰ به‌سود مشکی‌های شهر مشهد بود و استقلال در آستانه شکستی تلخ در مشهد قرار داشت. بااین‌همه، گل دقیقه ۸۲ غلامرضا عنایتی، مهاجم مشهدی استقلال، شروع یک بازگشت رؤیایی برای تیم آبی‌پوش پایتخت بود. استقلال در ادامه و در کمتر از ۱۰ دقیقه توانست ۲ مرتبه دیگر توسط میثم بائو و سیاوش اکبرپور به گل برسد تا برنده دیداری باشد که کسی فکرش را نمی‌کرد ابومسلم بازنده از آن خارج شود. شاگردان میثاقیان در پایان همان فصل، هشتم شدند و استقلال در مکان سوم جدول رده‌بندی لیگ برتر ایستاد.

پیروزی‌های بزرگ ابومسلم برابر استقلال

ابومسلم ۱ -۰ استقلال / سال ۱۳۸۴
هفته هجدهم لیگ برتر پنجم بود که استقلال به میهمانی ابومسلم آمده بود؛ دیداری که در ورزشگاه ثامن الائمه (ع) برگزار شد و با تک‌گل مجید نورمحمدی به‌سود مشکی‌پوشان مشهدی به پایان رسید. ابومسلم درحالی این برد ارزشمند را به دست آورد که ۳ بازیکن استقلال (محمود فکری، فرزاد مجیدی و امیرحسین صادقی) از زمین مسابقه اخراج شدند. مهدی رحمتی، سنگربان وقت استقلال، در آن بازی یک پنالتی را مهار کرد.
 
دیدار پُرحاشیه و جنجالی ابومسلم و استقلال در سال ۸۴ به همین‌جا ختم نشد و علی حنطه، مربی وقت ابومسلم، هم به‌دلیل اعتراضات زیاد از کنار زمین اخراج شد؛ نبردی که فقط یک گل، اما اخطار، اخراج، حاشیه و جنجال فراوانی داشت. نکته حائز اهمیت دیگر این بازی آن بود که مشکی‌پوشان مشهدی پس‌از ۷ سال به طلسم نبردن استقلال خاتمه دادند. چند سال بعد و در سال ۸۷ که ابومسلم پرویز مظلومی بهترین تیم شهرستانی لیگ برتر هم شد، مشکی‌پوشان در دیدار دور برگشت در خانه ۲ برصفر از سد استقلال گذشتند؛ برد شیرینی که آن‌موقع ابومسلم را در کورس مدعیان قهرمانی نگه داشت و دست‌آخر به خاطره خوش بهترین تیم شهرستانی هم منجر شد.

جشن قهرمانی در خاک مشهد

پیام ۰ -۱ استقلال / سال ۱۳۸۸
استقلال امیر قلعه‌‎نویی در هفته آخر لیگ هشتم به مشهد آمده بود تا با برتری مقابل پیام حکم قهرمانی خود را امضا کند. در طرف مقابل، سبزپوشان مشهدی هم که تازه یک فصل بود که لیگ‌برتری شده بودند برای بقا به هر ۳ امتیاز بازی نیاز داشتند. نبرد حساسی که اگرچه مشهد را به شهر رؤیایی استقلال بدل کرد، همچون خاطره‌ای تلخ و ابدی در ذهن مشهدی‌ها باقی ماند. فابیو جانواریو، هافبک استقلال، در آن بازی تک‌گل پیروزی‌بخش تیمش را به ثمر رساند. بعدها، این بازی حرف‌و‌حدیث‌های زیادی درباره تبانی مدیرعامل وقت باشگاه پیام مشهد با تهرانی‌ها مطرح کرد، اما هیچ کدام از این بحث‌و‌جدل‌ها به بازگشت پیام به لیگ برتر افاقه نکرد.

آتش‌بازی چند ماه پس از قهرمانی

ابومسلم ۰ - استقلال ۵ / سال ۱۳۸۸
استقلال، قهرمان لیگ برتر هشتم، لیگ نهم را با صمد مرفاوی آغاز کرد. مرفاوی که تیم سرحال قلعه‌نویی را تحویل گرفته بود، در همان هفته‌های ابتدایی لیگ برتر در مشهد به ابومسلمی رسید که با ناصر پورمهدی حال‌و‌روز خوشی نداشت. اشتباه تاکتیکی وحشتناک مربی اصفهانی ابومسلم در این بازی شکستی سنگین را برای تیم مشهدی به ارمغان آورد. پورمهدی در آن بازی فراموش‌نشدنی، داوود دانش‌دوست کوتاه‌قامت را در اقدامی عجیب‌و‌غریب در قلب خط دفاعی قرار داد! اقدامی که با ضدتاکتیک مرفاوی و دستور ارسال از جناحین و استفاده عنایتی، مجیدی و سیدصالحی از ضربات سر، بلای بزرگی بر سر ابومسلم آورد. شکست سنگین ۵‌بر ۰ ابومسلم در آن بازی در حالی در ورزشگاه ثامن‌الائمه (ع) مشهد رقم خورد که در نیمه اول مشکی‌ها فقط یک گل دریافت کرده بودند.

برد کلیدی و ویرانگر شهرخودرو

شهرخودرو ۱ - استقلال ۰ / سال ۱۳۹۸
آخرین نبرد به‌یادماندنی و تاریخی استقلال با رقبای مشهدی به بازی هفته بیست‌و‌هفتم شهرخودرو و استقلال در لیگ برتر هجدهم برمی‌گردد؛ جایی که شاگردان یحیی گل‌محمدی برای رسیدن به سهمیه آسیایی و استقلال شفر برای باقی‌ماندن در کورس قهرمانی در ورزشگاه امام‌رضا (ع) شهر مشهد به‌مصاف یکدیگر رفتند، دیداری که با گل دقیقه‌۸۹ بهنام برزای نه‌تن‌ها تا حدود زیادی حکم به آسیایی‌شدن شهرخودرو داد، بلکه حکم اخراج شفر و ازدست‌رفتن فرصت قهرمانی برای آبی‌های پایتخت را نیز امضا کرد. یکی از تصاویر خاطره‌انگیز آن دیدار اشک‌های مهدی رحمتی، گلر استقلال بود که در آن بازی از روی نیمکت کار را دنبال می‌کرد و حالا امروز سرمربی شهرخودرویی است که باید برابر استقلال محمود فکری بایستد. نبردی که شاید به یک بازی خاطره‌انگیز دیگر در تاریخ تقابل‌های استقلال با تیم‌های مشهدی بدل شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->